I august 2020 går fire studenter sammen om å skape sin egen arbeidsplass. Med mentor fra 50 til 100 på laget fra start, er markedsføringsbyrået RePlan AS allerede godt etablert i markedet for små og mellomstore virksomheter.
-Da vi startet RePlan skjønte vi fort at det var et enormt hull i markedet for små- og mellomstore bedrifter (SMB) og oppstartsbedrifter, når det gjelder hjelp fra markedsføringsbyråer. Her traff vi blink. Nå står oppdragene i kø, sier daglig leder Petter Alexander Holth Langdalen.
De fire studentene begynte å studere markedsføring og merkevareledelse sammen i Oslo, høsten 2018 – og klikket godt sammen allerede under fadderukene. To år etter satt de forskjellige steder i Europa. Petter var på utveksling i Frankfurt og fordypet seg i finans og internasjonale forretninger mens Thomas J. McBride, Magnus Johannessen og Marius Vestlien valgte fordypningsfaget digital markedsføring.
Alle var med
Petter ønsket seg internship innen digital markedsføring, men det betalte ikke regningene. -Da jeg kom hjem, huket jeg tak i Thomas, Magnus og Marius. De sa: -Vi kan da gjøre den samme jobben, og vi kan få lønn. Kanskje vi til og med kan lønne studenter! Alle var med. RePlan blir stiftet, forteller Petter.
For små og mellomstore bedrifter står ofte valget mellom å hyre inn frilansere eller ansette markedsførere. Å ansette er dyrt. Feilansettelser er enda mer kostbart, og kan senke lovende oppstartere.
-Vi bestemte oss fra dag én for å være byrået for de små. Vi blir litt det beste av begge verdener, hvor du får bredden og kapasiteten til et byrå, med nærkontakten og fleksibiliteten til en freelancer. Vi er heller ikke redde for å lære bort av vår egen kunnskap. Faktisk, det er vår erfaring at jo mer kunden etter hvert forstår av faget, jo enklere blir jobben vår, sier Petter.
Uvurderlig 50 til 100-mentor
RePlan etablerte seg med fast kontorplass på Høyskolen Kristianias studentinkubator «Loftet». Et miljø med innovative studenter. Der fikk RePlan også en mentor fra 50 til 100 med på kjøpet.
-Vi var i første omgang mest opptatt av de faste plassene våre. Det var tross alt litt stas å ha sin første «self made» arbeidsplass! Likevel skulle det vise seg at mentoren vi fikk fra 50 til 100, Magnus R. Borander, var helt uvurderlig i startfasen. Han fortsetter å være en viktig og aktiv støttespiller for oss i dag. Magnus hjalp oss fra første stund med å få bedre struktur og visjon på hva vi drev med. Han hjalp oss å plukke fra hverandre tjenestene våre, kundene og budsjett/prising. Han er en viktig støtte å ha med når vi ikke har lykkes med avtaler, eller er en vi feirer med når avtaler er i boks, sier Petter.
Solid ordrebok
Det går bra for RePlan. De vurderer nå å utvide staben.
– Vi har mange kunder som vi elsker å jobbe med. De siste to ukene har vi landet seks avtaler for flere forskjellige typer prosjekter. Fra store nye nettsider og søkemotoroptimalisering til annonsering. Det er kjempegøy! Kundene er over alt, i veldig forskjellige bransjer. Jeg føler likevel at vi har god kontroll og oversikt. Vi har flere møter de kommende dagene med både mulige og eksisterende kunder, forteller Petter
De neste fem årene
RePlan har et ambisiøst, men realistiisk mål. Om fem år ser de seg selv som en ledende aktør blant byråene, men kun innenfor SMB-markedet. RePlan skal være en no-brainer for SMB og oppstartere som ønsker hjelp med markedsføringen sin.
-Vi er godt rustet med flere spesialister i teamet, slik at vi kan gå enda dypere inn hos hver enkelt kunde. Vi har også flere lønnede intership-studenter, understreker Petter.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]